Митове и факти за кофеина

Митове и факти за кофеина

Снимка: flickr.com - Stephen Mitchell
Снимка: flickr.com - Stephen Mitchell

Повечето от нас не могат да започнат деня си без чашата сутрешно кафе. Някои казват, че това е просто навик, но дали наистина е така? Или действително ставаме кофеино-зависими? Кофеинът е известен със стимулиращото си действие и способността му да забавя умората. Но в същото време съществуват и множество “против” кофеина.

Задълбочените проучвания сочат, че все още има доста на брой погрешни схващания относно кофеина.

Ето някои от тях:

Мит № 1: Към кофеина се пристрастява

Факт: Зависи какво разбирате под пристрастяване. Кофеинът е стимулант за централната нервна система и редовната му употреба може да доведе до лека физическа зависимост, но кофеинът не повлиява живота ви както психотропните вещества, които действително ви правят зависими. Затова, повечето експерти не смятат, че кофеинът води до пристрастяване. Когато внезапно спрете редовния прием на кофеин, може да почувствате симптоми, които да продължат един или няколко дни, но това може да се избегне просто като спрете кофеина постепенно, вместо отведнъж.
Ако сте опитвали да спрете кафето изведнъж, може би сте усетили поне един от следните симптоми:
-    главоболие
-    слабост
-    безпокойство
-    раздразнителност
-    потиснатост
-    трудност да се концентрирате

Мит № 2: Кофеинът причинява безсъние

Факт: Зависи. Човешкото тяло абсорбира бързо кофеина. Ако приемем, че кофеинът се преработва основно в черния дроб, тогава то има относително кратък полуживот. Обикновено, на тялото са му необходими 4-5 часа, за да се освободи от половината от консумирания кофеин, а след още 5 часа – 75% от кофеина са премахнати. Стига да не сте прекалено чувствителен, чаша или две сутрешно кафе, няма да повлияят на съня ви. Но ако в 15 ч. изпиете едно капучино или едно еспресо след вечеря, може и да се въртите доста дълго в леглото преди да заспите. Сънят ви не би трябвало да е повлиян ако от приема на последното кафе до лягането ви са минали поне 6 часа. Чувствителността на всеки човек спрямо кофеина е различна и зависи от индивидуалния му метаболизъм и количество, което консумира.

Мит № 3: Кофеинът повишава риска от остеопороза, сърдечни заболявания и рак

Факт: Умерените количества кофеин – около 300 мг, грубо 3 чаши кафе, не причинява вреда при здравия човек. Все пак, трябва да се знае, че някои хора като например по-възрастните и хората с повишено артериално налягане са по-чувствителни към неговото действие. Това са фактите:
Остеопороза: Високите нива на кофеина (над 744 мг дневно, около 7-8 чаши кафе) могат да повишат извличането на калция и магнезия чрез урината. Но според последните проучвания, това не повишава риска от износване на костите, особено ако приемате достатъчно калций. Можете да компенсирате загубата на калций от една чаша кафе, просто като добавите в него две лъжици прясно мляко. Все пак, проучванията показват, че има връзка между кофеина и рискът от счупване на тазобедрената става при по-възрастните хора. Възрастните хора са по-чувствителни към ефектите на кофеина върху метаболизма на калция. Ако сте възрастна жена, е добре да обсъдете с лекаря си дали трябва да ограничите приема на кофеин до 300 мг дневно или по-малко.

Сърдечни заболявания: Обширните проучвания сочат, че консумацията на кофеин не повишава риска от сърдечно-съдови заболявания и не повишава нивата на холестерол, както и не причинява сърцебиене. Лекото, временно повишаване на пулса и на артериалното налягане е често срещано при хората, чувствителни към кофеин, но повишението е минимално и приблизително същото като при изкачване на стълби. Но ако страдате от високо кръвно, консултирайте се с лекаря си относно приема на кофеин. Също така, все още прочуванията не са категорични, дали кофеинът увеличава риска от сърдечен удар при хората с повишено артериално налягане.

Рак: Прегледът на 13 проучвания, включващи 20 000 души не открива връзка между рака и кофеина. Всъщност, кофеинът може дори да има защитен ефект срещу определени видове рак.

Снимка: flickr.com - one2c900d
Снимка: flickr.com - one2c900d

Мит №4: Бременните и тези, които искат да забременеят, трябва да избягват кофеина

Факт: Много от бременните жени започват от само себе си да избягват кафето. Голям брой обширни прочувания за влиянието на напитки с кофеин  върху репродуктивните фактори сочат, че умереното количество кофеин е безопасно. Също така, според изследванията няма солидни доказателства, че консумацията на кофеин понижава шанса жената да зачене. Две от най-големите прочувания доказват, че няма връзка между приема на кофеин и изхода на бременността или дефектите по рождение. В допълнение, последните проучвания са установили, че няма връзка между приема на кофеин и спонтанните аборти или развитието на ембриона. Въпреки всичко обаче, приемът на големи количества кофеин от бременните остава под въпрос, и е разумно те да не консумират повече от 200 мг кофеин дневно.

Мит № 5: Кофеинът е вреден за децата

Факт: С появата на нови и нови енергийни напитки (освен разбира се, кока-кола) все повече деца на възраст между 6 и 9 години консумират около 22 мг и повече кофеин дневно. По принцип, децата имат същата способност да преработват кофеина, която имат и възрастните. Проучванията показват, че ако напитките, съдържащи кофеин, се консумират в умерени количества, не причинява хиперактивност при децата. Все пак, при чувствителните деца, високите дози кофеин могат да причинят временни ефекти като превъзбуда, раздразнителност или безпокойство.

Мит № 6: Кофеинът може да заличи алкохола

Факт: Абсолютно клише е, че кофеинът ще изтрие мартинито преди него, виното с храната или коняка след вечеря! Това, което в действителност, показват проучванията е, че хората само си мислят, че кофеинът ще им помогне да изтрезнеят. Хората, които пият кафе, за да неутрализират алкохола и си въобразяват, че това им помага, всъщност имат забавени реакции и реалната им преценка е силно понижена. Фактически, хората, които пият алкохол и кафе са изложени на много по-голям риск от автомобилна катастрофа.

Мит № 7: Кофеинът не помага по никакъв начин на здравето

Факт: Веднага можем да кажем, че кофеинът ободрява, подобрява концентрацията, повишава енергията, избистря ума и ни прави по- социални. Научните изследвания подкрепят тези субективни усещания и показват, че също така кофеинът подобрява паметта и логическото мислене. Напитките, съдържащи кофеин, напоследък се рекламират заради високото им съдържание на антиоксиданти, което пък би трябвало да подпомага сърдечното здраве и раковата превенция. Други скорошни проучвания предполагат (все още не убедително), че кофеинът може да бъде полезен при лечението на алергични реакции, благодарение на свойството му да редуцира концентрацията на хистамини, субстанциите, които карат тялото да отговори на веществото, причиняващо алергията. Разбира се, трябва да бъдат направени повече проучвания преди това да бъде обявено със сигурност. Някои свидетелства сочат, че кофеинът може да намали риска от развитие на Паркинсон, чернодробни заболявания, рак на дебелото черво и диабет тип 2.

Бъдете умерени

Както и при много други неща, умереността е ключът.

Но какво означава умерен прием на кофеин за един възрастен? Около 300 мг дневно.
Разтворимо кафе: 75 мг за чаша от 180 мл
Сварено кафе: 80 – 135 мг за чаша от 200 мл
Еспресо: 100 мг за чаша от 60 мл
Черен чай: 50 мг за чаша от 180 мл
Енергийна напитка: 28 – 87 мг за чаша от 237 мл
Кола: 8 – 53 мг за чаша от от 237 мл
Други газирани напитки: 24 мг за чаша от 237 мл
Горещ шоколад: 5,5 – 35,5 мг за чаша от 300 мл

Още ЗДРАВЕ:

СКРИТИТЕ СИМПТОМИ НА СТРЕСА

ПРЕВАНТИВНИ МЕРКИ СРЕЩУ РАКА НА ГЪРДАТА

СТИМУЛИРАЙТЕ МОЗЪКА СИ

This entry was posted in Happy ЗДРАВЕ, Happy Health, Избрано and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Митове и факти за кофеина

  1. Pingback: myhappypond.com » Blog Archive » Моите калорийни бомби

  2. Az says:

    Само да отбележа, че про-кофеиновите мнения са силно субективни, платени от кафеиновата индустрия. А и гледахте ли вчера по новините как едно или две деца колабирали, защото изпили по 1 литър енергийни напитки и кофеинът им дошъл много?

  3. happypond says:

    Говорим за ползите или по-точно “не вредите” при умерена консумация, все пак. 1 литър напитка, и то с 5 пъти по-високо съдържание на кофеин от нормите, изпита от дете, може да бъде и смъртоносна.

  4. Pingback: myhappypond.com » Blog Archive » СОЦ (Sofia Outlet Center) опашки

  5. Pingback: myhappypond.com » Blog Archive » Жените и бизнеса – 6